Coșul cu comori este o activitate gândită de psihologul Elinor Goldschmied bazată pe Metoda Montessori. Prin această activitate copilul, chiar de la câteva luni, are ocazia de a învăța. Prin pipăire copilul se familiarizează cu greutatea, forma, textura, zgomotul, mărimea obiectelor. Noi, ca adulți, trebuie să lăsăm copilul să observe, să nu intervenim, decât dacă este absolut necesar. Să observăm, însă, bebelușul în timpul activității, să vedem ce îl atrage.
Activitatea poate fi pusă în practică de când bebelușul poate sta singur în șezut. Este de dorit a se evita materialele din plastic sau să fie într-un număr redus. Trebuie avut în vedere ca materialele din coșul cu comori să fie sigure pentru cel mic: să fie curate, să nu îl poată răni sau să le poată înghiți. Trebuie ținut cont de vârstă și stadiul de dezvoltare al copilului atunci când se aleg obiectele. Recomandate sunt materialele naturale deoarece sunt mai stimulatoare și oferă multe experiențe senzoriale.

image

image

O altă recomandare este ca pentru această activitate să se folosească un coș robust, rotund și fără mănere, de dimensiuni aproximative: 30-35 cm diametru și maxim 10-15 cm înălțime. Coșul se umple cu diferite materiale, iar copilul, așezat într-o poziție confortabilă, alege ceea ce îl atrage. Obiectele din coș trebuie întreținute și schimbate periodic cu altele noi. Adultul intervine doar în caz de pericol sau la solicitarea copilului.
Materialele din coș trebuie alese astel încât să dezvolte simțurile copilului.
-simțul tactil prin observarea texturii, formei și a greutății
-simțul văzului prin observarea culorii, mărimii, formei
-simțul auditiv prin sunet
-simțul olfactiv prin varietatea de mirosuri
-simțul gustativ.

image

Ce obiecte putem folosi? Ce găsim în casă și în natură și nu reprezintă un pericol pentru copil.
De exemplu, din natură putem lua: scoici mari, diferite conuri, piatră, dop de plută, nuci mari, sâmburi mari (avocado, mango, piersică), castane, dovleac decorativ, fructe.
Putem pune obiecte din lemn precum: mărgele pe sfoară, lingură, inel de draperie, forme, cutii, cârlige. Multe din obiectele din casă le putem transforma în comori. Perii, periuțe, ghemuri, săculeți, fluier, breloc, forme de prăjituri, pâlnie, capace, clopoței, diferite bijuterii, mingi, hârtie, cutiuțe de carton, fotografii, eșarfe sau diferite materiale textile. Atenție însă la fiecare în parte, la cum este manevrat de copil. 
Activitatea prinde mai bine pentru bebelușii care nu se pot deplasa încă independent pentru a studia mediul înconjurător.

image

Referințe:
Goldschmied, E. and Jackson, S. (1994). People Under Three: Young Children in Day Care. New York: Routledge.

image