Am adunat într-un post câteva dintre activitățile pe care le are Ștefania la un an și trei luni poate mai inspiră pe cineva. Nu am inventat eu roata, sunt idei preluate de pe la alții și adaptate duoă cum se potriveau pentru noi. Unele au atras-o mai mult pe Ștefania, altele mai puțin. Ideea e că am vrut să își dezvolte motricitatea și abilitatea de concentrare și să aibă experiențe senzoriale diferite.

1. Baloane umplute: unul cu făină, unul cu apă, unul cu orez. Le-am umflat puțin, apoi le-am legat. O perioadă le-am atârnat în bucătărie. I-am explicat copilei ce-i cu fiecare, am lăsat-o să le molfăie, le-a întors pe toate părțile și a ascultat ce zgomot face fiecare. A văzut cum se mișcă boabele de orez, cum se unduiește apa, cum se modelează balonul cu făină. O să mai repet activitatea și o umplu baloanele cu altceva.

image

2. Traseu făcut din role de șervețele.  Cred că a fost interesant pentru ea să vadă cum cad obiectele pe un plan înclinat.

image

3. Pune pastele pe scobitori. M-am inspirat aici de metoda pedagogică Montessori și am folosit exact ce aveam prin casă: burete, paste penne, scobitori cărora le-am tăiat puțin din vârf ca să nu fie atât de ascuțite. Ștefania a fost interesată fix 5 minute cu tot cu ce i-am exemplificat eu. A pus și ea 3 paste, le-a scos și apoi a început să le ronțăie.

image

4. Lada cu pânză de paianjen. La fel, am folosit ce aveam acasă: o lădiță printre barele căreia am trecut la nimereală o sfoară. Am băgat apoi înauntru obiecte de diferite forme și dimensiuni pe care copila trebuie să le scoată. A reușit cu fiecare.

image

5. Activitate de introducere a pieselor de lemn într-o cutie. I-am tăiat capacul unei cutii de pantofi în așa fel încât să poată pună piesele de la balance tower în diferite poziții. Nu prea a ținut ea cont de asta, oricum. I-a captat interesul pentru puțin timp. Apoi eu în construiam un turn, iar ea îl dărâma.

image

6. Baga bețe în bidon prin orificii făcute în capac. Activitatea asta a fost una dintre cele mai captivante pentru ea. A ținut-o concentrată mult timp, în multe rânduri. Încă o mai atrage. Acum bagă câteva bețe, apoi le împrăștie prin casă, de le găsesc după pat, în sertare, în baie, în cutia cu scutece.

image

7. Umplerea și golirea recipientelor și înșiruirea inelelor de lemn pe un suport. Am folosit exact ce aveam în casă. Întâi i-am dat să umple și să golească un borcan cu inele de lemn, apoi când am văzut că se plictisește i-am adus și un suport pentru rolă de șervețele. Le-a tot mutat dintr-o parte în cealaltă.

image

8. Scoate pungile din cutie. Cred că toți refolosim pungile de plastic pe care le primim la magazin. I-am dat să le scoată dintr-o cutie în care au fost șervețele. Ea oricum e familiarizată de câteva luni cu experiența asta de când tot scoate ce și de unde prinde.

image

9. Activitate cu pom pom. I-am dat ghemotoacele pufoase să le pună din cutie în tava de brioșe. Mă gândeam că începe să le sorteze, într-un fel sau altul. Poate începe să fie interesată de culori, că până acum n-am observat asta. Ei bine, nu a fost prea încântată de experiența senzorială tactilă. Seamănă cu Alin, de nu îi plac obiectele pufoase. O să mai încerc peste câteva luni cu asta, când își va exersa abilitățile de prindere cu cleștele. Acum e prea devreme pentru asta, cred.

image

10. Jucărie motrică cu traseu. E o jucărie cumpărată, dar mi s-a părut că e utilă pentru a învăța orientarea în spațiu, dezvolatarea coordonării mână-ochi, și bineînțeles culori și forme.

image

11. Nastuuuuri. I-am dat azi mulți nasturi de diferite culori, mărimi, forme, materiale. I-am dat borcane în care să îi bage. M-am gândit că o să-i studieze, o să-i analizeze, să vadă diferențele. M-am gândit și că va avea o experiență senzoarială plăcută. A avut. Una auditivă, când i-a aruncat pe toți pe parchet. Oricum e o activitate la care voi reveni într-un fel sau altul, sub atentă supraveghere.

image

Și desigur nu lipsesc jocurile spontane.